luni, 20 noiembrie 2017

Step-up 1,5V-5V la 9V

Cerinta consta in obtinerea unei tensiuni de 9V/300mA cit mai stabila avind la intrare intre 0,8V si 5V ce sint furnizati de un mini-panou solar. Nu am vrut sa inventez nici o roata, asa ca l-am pus pe google la treaba.
M-am oprit asupra articolului de aici, si mai exact la schema alaturata:


Desi pare relativ stufoasa, in realitate e foarte usor de realizat. avind ca principla avantaj stabilitatea. Din experienta stiam ca acest tip de oscilator are un curent de mers in gol minim, si este stabil pentru plaja mare a tensiunii de intrare 
Bobina are 25 spire CUEm de 0,4mm pe un tor recuperat de la un bec economic cu gaz. Pentru probe l-am realizat pe o placa de test. Componentele sint recuperate de pe diverse placi. 
Ansamblul R1+VR1 se poate inlocui cu un rezistor de 470K situatie in care rezulta o oscilatie de 60KHz.
Daca vreti mai mult de 9V va jucati din R4, R5. (mie mi s-a cerut 9V). Micsorarea lui R4 scade tensiunea, micsorarea lui R5 creste. Deci daca se doreste 12V in loc de 9V inlocuiti R5 cu un potentiometru de 10K, sau daca e nevoie de o plaja de reglaj mai mare, utilizati un potentiometru de 50K, si in felul, asta se duce de la 5V la 30V.
Pentru a reduce zgomotul de pe iesire la curenti mari, C4 = 470micro in paralel cu 0,1nF.

citeva poze de la teste:




 M-am jucat si cu o baterie de 1,5V, care la mers in gol a rezistat cca 30 ore, dupa care a mai reusit sa tina testerul la 4 masuratori. Mai se poate vedea consumul testerului.si al aparatului de masura



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Amplificator ultra simplu cu MOS 40W/8Ohm la 2x30V

 Am început construcția unui amplificator cu tranzistori MOS după o schemă proiectată de Ionel Epure , care se împacă foarte bine cu boxele ...