joi, 18 februarie 2021

Sarcina electronica

 De curând am avut nevoie foarte repede de o sarcină electronică la maxim 40V și 6A. Ca să nu pierd timpul și să reinventez roata am căutat ceva făcut și testat de alții iar cu ajutorul lui Google  am ajuns la clipul unui cetățean rus care m-a convins.

Schema de bază este cea de mai jos:

Eu am folosit deocamdata IRFZ44 care pentru moment s-au descurcat cu succes. Urmează să comand alt tip de MOS în capsulă mai mare ca să-i pot asigura o răcire mai eficientă pe un alt radiator decât cel folosit acum. Cablajul prezentat de AKA este cel de mai jos:

Realizarea mea arată ca în foto atașat, unde am modificat un pic pcb-ul. Traseele de curent mare sunt dublate cu sârme de cupru de la resturile de cablu UTP.


Mai jos este un test la un SMPS chinezesc 36V/5A.
Radiatorul din poză este micuț dar ventilat și la 30V/3A consum s-a putut ține mâna pe el și după circa jumătate de oră de funcționare. Pe perioade scurte de maxim 10 minute a ținut un curent de cca 5-6A.
Concluzia finală este că funcționează foarte bine. Cum am menționat mai sus urmează să aleg alt tip de MOS și un alt radiator ca să pot ține un curent mai mare pe o perioadă îndelungată.
Fișierele sunt în cloud unde sunt urcate și două filmulețe scurte.

Update 26-feb-2021
Am mai realizat una cu IRFP150, iar la 150W radiatorul din poză fara ventilatie nu depășeste 40 grade, test pe sursa de laborator care este setată pe paralel.


Update 16-mai-2021
Am mai realizat o sarcină bazată pe jumatate din schema de mai sus. Am folosit 2 tranzistori WMJ38N60C2 pentru a avea posibilitatea de test a unor surse de tensiune mare. 
Cablajul l-am dimensionat să se potrivească pe un cooler de AMD. Desenul este tot in cloud cu numele de pcb2
În plus i-am adăugat și un indicator realizat cu un arduino mini, un TFT de 2,2" 128/160, si ADS1115 setat cu intrări diferentiale, codul pe github.
Le-am suprapus și a ieșit așa:



La 60V/3A după o oră de funcționare radiatorul a ajuns la circa 60grade.

Update 27-iul-2022

Inspirat de clipul unui tip din Ucraina am mai realizat un indicator pe un TFT 1,6" 130x130 cu SSD1283A ca cel din poza de mai jos:

Codul a trebuit modificat pentru a redimensiona cifrele, și în plus am extins domeniul de măsură la 50V și 10A, și este urcat pe github.
Schema de plecare este:


Realizarea finală este:









4 comentarii:

  1. Frumos executat!Felicitări!Mai greu va fi cu caroseria...

    RăspundețiȘtergere
  2. Caroseria va ramine asa cum este ca sa elimine caldura, insa s-a dotat cu 4 distantiere de cauciuc pe colturi si un conector putere , o punte cu diode rapide ca sa nu tin cont de polaritate si sa o pot folosi si in curent alternativ. La alimentare i-am pus un mic smps cu TNY267 lipit cu glue linga potentiometru. Voi reveni cu poze dupa ce-si termina job-ul.

    RăspundețiȘtergere
  3. Tot respectul pentru munca despusa, va urmaresc si pe facebook.Cat de curand o sa execut si eu sarcina prezentata de dumneavoastra, mai ales din considerentul simplitatii schemei.Se pare ca LM324 o sa mai traisca mult si bine printre noielectronistii.
    Stima!

    RăspundețiȘtergere
  4. Tot respectul pentru ,munca depusa,va urmaresc si pe facebook.Cat de curand o sa realizez sarcina prezntata de dumneavostra, in principiu pe considerentul simplitatii.Se pare ca LM324 o sa mai vegheze multa vreme munca noastra a alectronistilor amatori.
    Stima!

    RăspundețiȘtergere

Amplificator ultra simplu cu MOS 40W/8Ohm la 2x30V

 Am început construcția unui amplificator cu tranzistori MOS după o schemă proiectată de Ionel Epure , care se împacă foarte bine cu boxele ...